WEBINARIUM: Podatek VAT w INSTYTUCJACH KULTURY w 2024/25 r. z uwzględnieniem obowiązujących i planowanych zmian
Celem warsztatów jest przedstawienie kwestii związanych z właściwym rozliczaniem podatku VAT w instytucjach kultury w 2024 r. Omówimy problematykę dotyczącą stosowania mechanizmu podzielonej płatności, proporcji i prewspółczynnika, jak również zmiany dotyczące JPK.
Program szkolenia
1. Zmiany wprowadzone i projektowane do wprowadzenia w latach 2020 - 2024
- SLIM VAT 3
- poprawa płynności finansowej
- szerszy zakres zwolnień z VAT
- sprzedaż mieszana
- mniej korekt i przyjazne rozliczanie VAT
- prostsze fakturowanie i mniej obowiązków
- Krajowy System e-Faktur – dobrowolny i obowiązkowy
- SLIM VAT i SLIM VAT 2
- Zmiany JPK_VAT
- Kasy fiskalne
- Mechanizm split payment tzw. model podzielnej płatności
- JPK obligatoryjne i fakultatywne
- Nowa matryca VAT i WIS
- Uprawnienie KAS w zakresie rejestracji podatników VAT
- Biała lista podatników
- Wprowadzenie elektronicznego wykazu podatników wykreślonych z rejestru podatników
- Brak możliwości wystawiania faktur VAT do paragonów bez numeru NIP nabywcy
- Zasady anulowania faktur a wymogi JPK
- Zapłata na niezgłoszony do KAS rachunek a KUP
- Zmiany w opodatkowaniu bonów
- Przesuniecie terminów zmian w limitach płatności
2. Zmiany podatku VAT we wcześniejszych latach a praktyka?
- Dodanie przepisów o dodatkowych zobowiązaniach podatkowych (sankcje w VAT)
- Dodanie przepisów określających nowe przesłanki wykreślenia podatników z rejestru VAT
- Przedłużenie stosowania podwyższonych stawek VAT
- Podwyższenie limitu zwolnienia podmiotowego
3. Instytucje kultury a podatek VAT
- Instytucja kultury jako czynny podatnik VAT
- Instytucja kultury a zwolnienie podmiotowe z VAT
4. Usługi kulturalne i ich opodatkowanie
- Usługi kulturalne zwolnione z VAT
- Usługi wstępu
- Opodatkowanie VAT działalności innej niż kulturalna np. sportowej
- Obowiązek podatkowy VAT a usługi kulturalne
- Organizacja przedstawień artystycznych za granicą
- Opodatkowanie usługi świadczonej dla niepodatnika/podatnika
- Moment powstania obowiązku podatkowego przy sprzedaży biletów
- Bony a VAT
5. Podatek VAT a dotacje i wydatki finansowane z dotacji
- Dotacje organizatorów a VAT
- Dotacje inwestycyjne a prewskaźnik
6. Podatek VAT a nieodpłatne świadczenie usług
- Sponsoring a usługi wzajemne
- Przekazywanie nagród
- Noc Muzeów
7. Podatek VAT w przypadku wykorzystywania towarów i usług do działalności gospodarczej i poza taką działalnością
- Działalność „mieszana” a VAT i proporcje
- Działalność „mieszana” a VAT i zasady określania pre-współczynnika VAT
- Instytucje kultury a centra usług wspólnych i rozliczanie VAT
- Instytucja kultury a jednolite pliki kontrolne - prezentacja praktycznych rozwiązań
8. Działalność gospodarcza Instytucji kultury
- Wynajem pomieszczeń a opodatkowanie VAT kosztów mediów
- Refakturowanie mediów – aspekt podatkowy i ewidencja księgowa
- Rozliczanie refaktur dla celów VAT
- Podstawa opodatkowania i stawka VAT
- Problemy z „odwrotnym obciążeniem”
9. Kasy rejestrujące w Instytucjach kultury
- Zwolnienia z obowiązku rejestracji obrotu za pośrednictwem kas fiskalnych
10. Samochody osobowe a warunki odliczania VAT od zakupu i wydatków eksploatacyjnych
11. Faktury VAT i zasady dokonywania korekt podatku naliczonego VAT
- Całkowita zmiana danych nabywcy – faktura czy nota korygująca?
- Korekta faktury „do zera” i wystawienie „nowej” faktury
- Korekta danych na prośbę nabywcy
- Skutki podatkowe wystawienia/otrzymania faktury zawierającej błędy formalne
- Kiedy można wystawić notę korygującą?
- Jakie są obowiązkowe elementy faktury uproszczonej?
- Zakup paliwa jako WNT
- VAT należny i naliczony od importu usług
- Rozliczenie odpłatnych świadczeń dla zleceniobiorców – skutki w VAT
- Czy instytucja kultury ma obwiązek do zwrotu podatku VAT o jaki zwiększono kwotę dotacji celowej?
12. Umowa użyczenia nieruchomości na rzecz instytucji kultury a VAT
13. Konsultacje, pytania i odpowiedzi
Zgłoś się na szkolenieWarunki
Warunkiem uczestnictwa w webinarium jest przesłanie zgłoszenia za pośrednictwem formularza na stronie www, faksem lub e-mailem. Jest to jednoznaczne z zawarciem umowy pomiędzy Państwa firmą a firmą MODUS.
Osoby, które zapiszą się na webinaria, dzień przed każdym szkoleniem otrzymają maila z linkiem do transmisji webinarium (indywidualnym kodem dostępu).
Szkolenie należy opłacić przelewając po webinarium na podstawie otrzymanej faktury należność. Faktura zostanie przesłana mailem lub pocztą.
Rezygnacji można dokonać na 3 dni robocze przed webinarium w formie pisemnej (faksem lub e-mailem). Późniejsza rezygnacja lub jej brak zobowiązuje do pokrycia kosztów w 100%.
Organizator zastrzega sobie prawo zmiany terminu lub odwołania webinarium z przyczyn od niego niezależnych najpóźniej na 1 dzień przed terminem szkolenia.
Cena szkolenia obejmuje:
- udział w szkoleniu
- materiały szkoleniowe przesłane e-mailem
Minimalne wymagania sprzętowe: WYMAGANIA SYSTEMOWE:• Połączenie z Internetem o szybkości 1 Mb / s lub wyższej (zalecane połączenie szerokopasmowe)• Dla odbierających: głośniki, WSPIERANE PRZEGLĄDARKI:• Google Chrome w wersji 55 i nowszych• Safari 9 i nowsze (z wtyczką) 11 i nowsze (bez wtyczki)• Opera w wersji 44 i nowsze• Mozilla Firefox w wersji 50 i nowszych• Microsoft Edge, wszystkie wersje• IE wersja 11 i nowsze• Vivaldi wszystkie wersje• Wersja Yandex 16