WEBINARIUM: Instrukcja sporządzania Rachunku Przepływów Pieniężnych (cash-flow) w podmiotach leczniczych uwzględnieniem specyfiki operacji gospodarczych w tych podmiotach, z praktycznym przykładem liczbowym – krok po kroku
Uczestnicy szkolenia otrzymają praktyczną instrukcję a także przykład liczbowy w Excelu pomocny w sporządzaniu rachunku przepływów pieniężnych. Arkusz zawiera formuły wiążące Cash Flow z Bilansem i Rachunkiem Zysków i Strat, zestawieniem obrotów i sald, tabelą ruchu środków trwałych, a także wykaz niezbędnych do uwzględnienia istotnych pozycji przepływów w zakresie działalności inwestycyjnej i finansowej. Szczegółowo omówimy pośrednią metodę sporządzania Cash-Flow. Metodę bezpośrednią zaprezentujemy ogólnie. Podczas szkolenia przestawimy przykłady, które pomogą zrozumieć istotę i zasady funkcjonowania poszczególnych pozycji.
W ramach szkolenia istnieje możliwość przeprowadzenia ćwiczeń również na danych użytkownika i uzyskania bezpośrednich konsultacji z wykładowcą w terminie miesiąca od zakończenia szkolenia.
Program szkolenia
1. Instrukcja Rachunku Przepływów Pieniężnych (RPP) z „punktem wyjścia” od zapisów na kontach i zestawieniem obrotów i sald
- Jak prawidłowo zidentyfikować operacje gospodarcze i zbudować plan kont, aby bez problemu sporządzić RPP
- Budowa planu kont – środki trwałe i WNiP
- Nabycie, przemieszczenia, likwidacja, sprzedaż majątku trwałego a RPP
- Nieodpłatnie otrzymany majątek w księgach rachunkowych i RPP
- Kredyty i pożyczki w księgach rachunkowych i w RPP – maksymalizacja użyteczności zapisów księgowych
- Ewidencja dotacji – identyfikacja, klasyfikacja, ujęcie w księgach i RPP
- Inne korekty – typowe operacje gospodarcze, ujęcie w księgach i w RPP
2. Metody sporządzania RPP
- Metoda pośrednia
- Szczegółowe omówienie procesu przekształcenia wyniku finansowego netto na przepływy pieniężne
- Przykłady operacji księgowych wpływających na przepływy operacyjne, inwestycyjne i finansowe
- Korekty wyników o
- Amortyzację, zyski/straty z tytułu różnic kursowych
- Zmiany stanu rezerw, zapasów, należności, zobowiązań
- Uwzględnienie transakcji niepieniężnych
- Metoda bezpośrednia
- Różnice między metodami i ich zastosowanie w praktyce
- Ogólne zasady prezentacji przepływów metodą bezpośrednią
3. Warsztaty praktyczne
- Przykłady liczbowe w Excelu
- Sporządzenie RPP z wykorzystaniem danych bilansowych oraz rachunku zysków i strat
- Powiązanie Cash Flow z pozostałymi sprawozdaniami
- Ustalanie przepływów na podstawie bilansu oraz rachunku zysków i strat
- Zastosowanie formuł Excel do automatyzacji obliczeń
- Punkty kontrolne RPP w odniesieniu do bilansu
4. Specyfika rachunku przepływów pieniężnych w podmiotach leczniczych
5. Analiza poszczególnych pozycji RPP
- Przepływy operacyjne
- Detaliczna analiza zmian stanu należności (np. od NFZ), zobowiązań (np. wobec dostawców leków), rezerw
- Korekty wyniku finansowego netto o operacje niepieniężne
- Przepływy inwestycyjne
- Zbycie i nabycie aktywów trwałych, inwestycji finansowych – analiza transakcji związanych z zakupem sprzętu medycznego, inwestycji w infrastrukturę
- Przykłady finansowania inwestycji poprzez kredyty i leasing finansowy
- Przepływy finansowe
- Zaciąganie i spłata kredytów i pożyczek
- Wpływ zmian w kapitale własnym i zobowiązaniach długoterminowych na strukturę finansową jednostki
6. Indywidualne konsultacje po szkoleniu (opcjonalnie)
- Omówienie własnych przykładów
- Analiza i konsultacje na podstawie danych dostarczonych przez uczestników
- Konsultacje w zakresie sporządzania RPP dla specyficznych potrzeb jednostki
- Rozwiązywanie problemów
- Identyfikacja błędów w sporządzaniu RPP i sposoby ich eliminacji
- Omówienie najlepszych praktyk zarządzania finansami w podmiotach leczniczych
7. Sesja pytań i odpowiedzi
- Odpowiedzi na pytania uczestników dotyczące tematów omawianych w trakcie szkolenia
- Omówienie bieżących trendów i zmian w rachunkowości podmiotów leczniczych
8. Materiały szkoleniowe
- Zestaw materiałów
- Instrukcja sporządzania RPP krok po kroku
- Przykładowy arkusz Excel pomocny w sporządzaniu rachunku przepływów pieniężnych. Arkusz zawiera formuły wiążące Cash Flow z Bilansem i Rachunkiem Zysków i Strat, zestawieniem obrotów i sald, tabelą ruchu środków trwałych, a także wykaz niezbędnych do uwzględnienia istotnych pozycji przepływów w zakresie działalności inwestycyjnej i finansowej
- Prezentacja
- Dodatkowe źródła
- Materiały dodatkowe do pogłębienia wiedzy z zakresu rachunkowości
Warunki
Warunkiem uczestnictwa w webinarium jest przesłanie zgłoszenia za pośrednictwem formularza na stronie www, faksem lub e-mailem. Jest to jednoznaczne z zawarciem umowy pomiędzy Państwa firmą a firmą MODUS.
Osoby, które zapiszą się na webinaria, dzień przed każdym szkoleniem otrzymają maila z linkiem do transmisji webinarium (indywidualnym kodem dostępu).
Szkolenie należy opłacić przelewając po webinarium na podstawie otrzymanej faktury należność. Faktura zostanie przesłana mailem lub pocztą.
Rezygnacji można dokonać na 3 dni robocze przed webinarium w formie pisemnej (faksem lub e-mailem). Późniejsza rezygnacja lub jej brak zobowiązuje do pokrycia kosztów w 100%.
Organizator zastrzega sobie prawo zmiany terminu lub odwołania webinarium z przyczyn od niego niezależnych najpóźniej na 1 dzień przed terminem szkolenia.
Cena szkolenia obejmuje:
- udział w szkoleniu
- materiały szkoleniowe przesłany e-mailem
Minimalne wymagania sprzętowe: WYMAGANIA SYSTEMOWE:• Połączenie z Internetem o szybkości 1 Mb / s lub wyższej (zalecane połączenie szerokopasmowe)• Dla odbierających: głośniki, WSPIERANE PRZEGLĄDARKI:• Google Chrome w wersji 55 i nowszych• Safari 9 i nowsze (z wtyczką) 11 i nowsze (bez wtyczki)• Opera w wersji 44 i nowsze• Mozilla Firefox w wersji 50 i nowszych• Microsoft Edge, wszystkie wersje• IE wersja 11 i nowsze• Vivaldi wszystkie wersje• Wersja Yandex 16