WEBINARIUM: Instrukcja sporządzania Rachunku Przepływów Pieniężnych (cash-flow) w podmiotach leczniczych uwzględnieniem specyfiki operacji gospodarczych w tych podmiotach, z praktycznym przykładem liczbowym – krok po kroku

Uczestnicy szkolenia otrzymają praktyczną instrukcję a także przykład liczbowy w Excelu pomocny w sporządzaniu rachunku przepływów pieniężnych. Arkusz zawiera formuły wiążące Cash Flow z Bilansem i Rachunkiem Zysków i Strat, zestawieniem obrotów i sald, tabelą ruchu środków trwałych, a także wykaz niezbędnych do uwzględnienia istotnych pozycji przepływów w zakresie działalności inwestycyjnej i finansowej. Szczegółowo omówimy pośrednią metodę sporządzania Cash-Flow. Metodę bezpośrednią zaprezentujemy ogólnie. Podczas szkolenia przestawimy przykłady, które pomogą zrozumieć istotę i zasady funkcjonowania poszczególnych pozycji.

W ramach szkolenia istnieje możliwość  przeprowadzenia ćwiczeń również na danych użytkownika i uzyskania bezpośrednich konsultacji z wykładowcą w terminie miesiąca od zakończenia szkolenia.

Program szkolenia

1. Instrukcja Rachunku Przepływów Pieniężnych (RPP) z „punktem wyjścia” od zapisów na kontach i zestawieniem obrotów i sald

  • Jak prawidłowo zidentyfikować operacje gospodarcze i zbudować plan kont, aby bez problemu sporządzić RPP
    • Budowa planu kont – środki trwałe i WNiP
    • Nabycie, przemieszczenia, likwidacja, sprzedaż majątku trwałego a RPP
    • Nieodpłatnie otrzymany majątek w księgach rachunkowych i RPP
    • Kredyty i pożyczki w księgach rachunkowych i w RPP – maksymalizacja użyteczności zapisów księgowych
    • Ewidencja dotacji – identyfikacja, klasyfikacja, ujęcie w księgach i RPP
    • Inne korekty – typowe operacje gospodarcze, ujęcie w księgach i w RPP

2. Metody sporządzania RPP

  • Metoda pośrednia
    • Szczegółowe omówienie procesu przekształcenia wyniku finansowego netto na przepływy pieniężne
    • Przykłady operacji księgowych wpływających na przepływy operacyjne, inwestycyjne i finansowe
    • Korekty wyników o
      • Amortyzację, zyski/straty z tytułu różnic kursowych
      • Zmiany stanu rezerw, zapasów, należności, zobowiązań
      • Uwzględnienie transakcji niepieniężnych
  • Metoda bezpośrednia
    • Różnice między metodami i ich zastosowanie w praktyce
    • Ogólne zasady prezentacji przepływów metodą bezpośrednią

3. Warsztaty praktyczne

  • Przykłady liczbowe w Excelu
    • Sporządzenie RPP z wykorzystaniem danych bilansowych oraz rachunku zysków i strat
  • Powiązanie Cash Flow z pozostałymi sprawozdaniami
    • Ustalanie przepływów na podstawie bilansu oraz rachunku zysków i strat
    • Zastosowanie formuł Excel do automatyzacji obliczeń
    • Punkty kontrolne RPP w odniesieniu do bilansu

4. Specyfika rachunku przepływów pieniężnych w podmiotach leczniczych


5. Analiza poszczególnych pozycji RPP

  • Przepływy operacyjne
    • Detaliczna analiza zmian stanu należności (np. od NFZ), zobowiązań (np. wobec dostawców leków), rezerw
    • Korekty wyniku finansowego netto o operacje niepieniężne
  • Przepływy inwestycyjne
    • Zbycie i nabycie aktywów trwałych, inwestycji finansowych – analiza transakcji związanych z zakupem sprzętu medycznego, inwestycji w infrastrukturę
    • Przykłady finansowania inwestycji poprzez kredyty i leasing finansowy
  • Przepływy finansowe
    • Zaciąganie i spłata kredytów i pożyczek
    • Wpływ zmian w kapitale własnym i zobowiązaniach długoterminowych na strukturę finansową jednostki

6. Indywidualne konsultacje po szkoleniu (opcjonalnie)

  • Omówienie własnych przykładów
    • Analiza i konsultacje na podstawie danych dostarczonych przez uczestników
    • Konsultacje w zakresie sporządzania RPP dla specyficznych potrzeb jednostki
  • Rozwiązywanie problemów
    • Identyfikacja błędów w sporządzaniu RPP i sposoby ich eliminacji
    • Omówienie najlepszych praktyk zarządzania finansami w podmiotach leczniczych

7. Sesja pytań i odpowiedzi

  • Odpowiedzi na pytania uczestników dotyczące tematów omawianych w trakcie szkolenia
  • Omówienie bieżących trendów i zmian w rachunkowości podmiotów leczniczych

8. Materiały szkoleniowe

  • Zestaw materiałów
    • Instrukcja sporządzania RPP krok po kroku
    • Przykładowy arkusz Excel pomocny w sporządzaniu rachunku przepływów pieniężnych. Arkusz zawiera formuły wiążące Cash Flow z Bilansem i Rachunkiem Zysków i Strat, zestawieniem obrotów i sald, tabelą ruchu środków trwałych, a także wykaz niezbędnych do uwzględnienia istotnych pozycji przepływów w zakresie działalności inwestycyjnej i finansowej
    • Prezentacja
  • Dodatkowe źródła
    • Materiały dodatkowe do pogłębienia wiedzy z zakresu rachunkowości
Zgłoś się na szkolenie

Warunki

Warunkiem uczestnictwa w webinarium jest przesłanie zgłoszenia za pośrednictwem formularza na stronie www, faksem lub e-mailem. Jest to jednoznaczne z zawarciem umowy pomiędzy Państwa firmą a firmą MODUS.

Osoby, które zapiszą się na webinaria, dzień przed każdym szkoleniem otrzymają maila z linkiem do transmisji webinarium (indywidualnym kodem dostępu).

Szkolenie należy opłacić przelewając po webinarium na podstawie otrzymanej faktury należność.  Faktura zostanie przesłana mailem lub pocztą. 
 
Rezygnacji można dokonać na 3 dni robocze przed webinarium w formie pisemnej (faksem lub e-mailem). Późniejsza rezygnacja lub jej brak zobowiązuje do pokrycia kosztów w 100%.
Organizator zastrzega sobie prawo zmiany terminu lub odwołania webinarium z przyczyn od niego niezależnych najpóźniej na 1 dzień przed terminem szkolenia.

Cena szkolenia obejmuje:
- udział w szkoleniu
- materiały szkoleniowe przesłany e-mailem

Minimalne wymagania sprzętowe: WYMAGANIA SYSTEMOWE:• Połączenie z Internetem o szybkości 1 Mb / s lub wyższej (zalecane połączenie szerokopasmowe)•  Dla odbierających: głośniki, WSPIERANE PRZEGLĄDARKI:• Google Chrome w wersji 55 i nowszych• Safari 9 i nowsze (z wtyczką) 11 i nowsze (bez wtyczki)• Opera w wersji 44 i nowsze• Mozilla Firefox w wersji 50 i nowszych• Microsoft Edge, wszystkie wersje• IE wersja 11 i nowsze• Vivaldi wszystkie wersje• Wersja Yandex 16