WEBINARIUM: Bilansowe i podatkowe zamknięcie roku w instytucjach kultury – szkolenie 3-dniowe
Szkolenie 3-dniowe:
Dzień 1 - 19.12.2023 godz. 9.30 - 13.30 - Zamknięcie roku w instytucjach kultury Zapisz się tylko na to szkolenie >>>
Dzień 2 - 4.12.2023 godz. 9.30 - 13.30 - Podatek VAT w instytucjach kultury Zapisz się tylko na to szkolenie >>>
Dzień 2 - 7.12.2023 godz. 9.30 - 14.00 - Podatek CIT w instytucjach kultury Zapisz się tylko na to szkolenie >>>
Można również zapisać się na każde szkolenie osobno.
Program szkolenia
19.12.2023 r. godz. 930– 1330
Dzień 1. Zamknięcie roku 2023 w instytucjach kultury
- Wprowadzenie
- czy wprowadzono zmiany w zasadach (polityce) rachunkowości odnośnie
- zasad podziału i rozliczania wyniku finansowego
- określania zasad ustalania proporcji i prewskaźnika VAT
- aktualizacji wzoru stosowanych „dodatkowych informacji i objaśnień” – tu noty podatkowe
- wprowadzenie pojęcia „teren strzeżony”
- określenia „poziomu istotności”
- Przygotowanie ksiąg do zamknięcia roku
- aktualizacja zakładowej polityki rachunkowości, statutu i regulaminów organizacyjnych
- czynności ewidencyjne prowadzone w ramach zamknięcia ksiąg rachunkowych
- przekształcenie sald kont w pozycje bilansowe
- procedura sporządzenia i zatwierdzania sprawozdania finansowego
- aktualizacja systemu kontroli zarządczej
- porządkowanie „majątku” – w tym zbywanie zbędnych składników mienia
- Zasady przygotowania przeprowadzenia i rozliczenia inwentaryzacji „rocznej” z uwzględnieniem specyfiki bibliotek i ośrodków kultury
- odpowiedzialność za inwentaryzacje
- uproszenia w formach i częstotliwości przeprowadzania inwentaryzacji
- zasady organizacji inwentaryzacji
- opracowanie i wdrożenie instrukcji i zarządzeń inwentaryzacyjnych
- powołanie komisji inwentaryzacyjnej, zespołów spisowych i kontrolera spisowego
- rola i uprawnienia biegłego rewidenta
- dokumentacja inwentaryzacji i jej archiwizacja
- terminy inwentaryzacji poszczególnych składników aktywów i pasywów
- Zasady sporządzania sprawozdania finansowego
- wycena bilansowa aktywów i pasywów
- zdarzenia po dniu bilansowym (zasada 12-tu faktur)
- prezentacja uproszczeń o jakich mowa w art. 4 ust.4 UoR (min. rezygnacja z tworzenia rezerw, ustalanie poziomu istotności)
- korekty roczne VAT i odpisów na ZFŚS
- wprowadzenie i dodatkowe informacje i objaśnienia do sprawozdania finansowego
- bilans instytucji kultury
- rachunek zysków i strat
- zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym
- rachunek przepływów pieniężnych
- zatwierdzanie sprawozdania finansowego i forma jej przedkładania organizatorowi i dla Szefa KAS
- Prezentacja dotacji w księgach handlowych – przykłady ewidencji bilansowej
- Sprawozdanie z działalności – ocena wykonania planu finansowego i rzeczowego instytucji kultury
- plan finansowy wg wymogów prawa finansów publicznych
- Umowy cywilno-prawne – obowiązki płatnika w świetle najnowszych orzeczeń organów podatkowych
- koszty uzyskania przychodów – projekt interpretacji ogólnej umowy o dzieło i KUP
- propozycja „ozusowania” wszystkich umów cywilno-prawnych od 2023 r.
- Obowiązki instytucji kultury w zakresie zatwierdzania sprawozdania finansowego oraz omówienie zasad sporządzania i składania deklaracji CIT-8 i CIT 8/0
- Konsultacje
- JPK a instytucje kultury
- zasady stosowania kas fiskalnych w instytucjach kultury
- Polski Ład
- SLIM VAT
4.12.2023 r. godz. 930– 1330
Dzień 2. Podatek VAT w instytucjach kultury
1. Zmiany wprowadzone i projektowane do wprowadzenia w latach 2020 - 2024
- SLIM VAT 3 od 1 lipca 2023 r.
- poprawa płynności finansowej
- szerszy zakres zwolnień z VAT
- sprzedaż mieszana
- mniej korekt i przyjazne rozliczanie VAT
- prostsze fakturowanie i mniej obowiązków
- Krajowy System e-Faktur – dobrowolny i obowiązkowy od 1 lipce 2024 r./1 stycznia 2025 r.
- SLIM VAT i SLIM VAT 2
- Polski Ład
- Zmiany JPK_VAT
- Kasy fiskalne
- Mechanizm split payment tzw. model podzielnej płatności
- JPK obligatoryjne i fakultatywne
- Nowa matryca VAT i WIS
- Ulga na złe długi w okresie pandemii
- Uprawnienie KAS w zakresie rejestracji podatników VAT
- Biała lista podatników
- Wprowadzenie elektronicznego wykazu podatników wykreślonych z rejestru podatników
- Brak możliwości wystawiania faktur VAT do paragonów bez numeru NIP nabywcy
- Ulga na złe długi w okresie pandemii
- Zasady anulowania faktur a wymogi JPK
- Zapłata na niezgłoszony do KAS rachunek a KUP
- Zmiany w opodatkowaniu bonów
- Przesuniecie terminów zmian w limitach płatności
2. Zmiany podatku VAT we wcześniejszych latach a praktyka?
- Dodanie przepisów o dodatkowych zobowiązaniach podatkowych (sankcje w VAT)
- Dodanie przepisów określających nowe przesłanki wykreślenia podatników z rejestru VAT
- Przedłużenie stosowania podwyższonych stawek VAT
- Podwyższenie limitu zwolnienia podmiotowego
3. Instytucje kultury a podatek VAT
- Instytucja kultury jako czynny podatnik VAT
- Instytucja kultury a zwolnienie podmiotowe z VAT
4. Usługi kulturalne i ich opodatkowanie
- Usługi kulturalne zwolnione z VAT
- Usługi wstępu
- Opodatkowanie VAT działalności innej niż kulturalna np. sportowej
- Obowiązek podatkowy VAT a usługi kulturalne
- Organizacja przedstawień artystycznych za granicą
- Opodatkowanie usługi świadczonej dla niepodatnika/ podatnika
- Moment powstania obowiązku podatkowego przy sprzedaży biletów
- Bony a VAT
5. Podatek VAT a dotacje i wydatki finansowane z dotacji
- Dotacje organizatorów a VAT
- Dotacje inwestycyjne a prewskaźnik
6. Podatek VAT a nieodpłatne świadczenie usług
- Sponsoring a usługi wzajemne
- Przekazywanie nagród
- VAT a Noc Muzeów i inne nieodpłatne aktywności instytucji kultury
7. VAT w przypadku wykorzystywania towarów i usług do działalności gospodarczej i poza taką działalnością
- Działalność „mieszana” a VAT i proporcje
- Działalność „mieszana” a VAT i zasady określania prewspółczynnik VAT
- Instytucje kultury a centra usług wspólnych i rozliczanie VAT
- Instytucja kultury a jednolite pliki kontrolne - prezentacja praktycznych rozwiązań
8. Działalność gospodarcza Instytucji kultury
- Wynajem pomieszczeń a opodatkowanie VAT kosztów mediów
- Refakturowanie mediów – aspekt podatkowy i ewidencja księgowa
- Rozliczanie refaktur dla celów VAT
- Podstawa opodatkowania i stawka VAT
- Problemy z „odwrotnym obciążeniem”
9. Kasy rejestrujące w Instytucjach kultury
- Zwolnienia z obowiązku rejestracji obrotu za pośrednictwem kas fiskalnych
10. Samochody osobowe a warunki odliczania VAT od zakupu i wydatków eksploatacyjnych
11. Faktury VAT i zasady dokonywania korekt podatku naliczonego VAT
- Całkowita zmiana danych nabywcy – faktura czy nota korygująca?
- Korekta faktury „do zera” i wystawienie „nowej” faktury
- Korekta danych na prośbę nabywcy
- Skutki podatkowe wystawienia/otrzymania faktury zawierającej błędy formalne
- Kiedy można wystawić notę korygującą?
- Jakie są obowiązkowe elementy faktury uproszczonej?
- Zakup paliwa jako WNT
- VAT należny i naliczony od importu usług
- Rozliczenie odpłatnych świadczeń dla zleceniobiorców – skutki w VAT
- Czy instytucja kultury ma obwiązek do zwrotu podatku VAT o jaki zwiększono kwotę dotacji celowej?
12. Umowa użyczenia nieruchomości na rzecz instytucji kultury a VAT
13. Konsultacje, pytania i odpowiedzi
7.12.2023 r. godz. 930– 1400
Dzień 3. Podatek CIT w instytucjach kultury od roku 2024 oraz rozliczenie podatku za rok 2023
- Podatek CIT w instytucjach kultury
- Specyfika instytucji kultury na gruncie podatku CIT
- Zastosowanie zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku CIT w instytucjach kultury
- zasady identyfikacji celów statutowych w zakresie kultury
- zasady rozliczeń
- rozbieżności interpretacyjne
- najnowsze orzecznictwo
- Zwolnienia z podatku CIT mogące mieć zastosowanie w instytucjach kultury
- Przychody z tytułu działalności gospodarczej wyłączone ze zwolnienia
- Zasady rozliczeń dotacji i subwencji w instytucjach kultury
- Kwalifikacja podatkowa kosztów w instytucjach kultury
- zasady identyfikacji kosztów uzyskania przychodów ze względu na specyfikę instytucji kultury
- koszty związane z działalnością statutową a koszty uzyskania przychodu
- koszty nie stanowiące kosztów uzyskania przychodu
- koszty eksploatacji samochodów w podatku CIT
- koszty reprezentacji w instytucjach kultury
- pozostałe koszty
- Koszty finansowania dłużnego
- Pozastatutowe przychody i koszty w instytucjach kultury
- Zasady rozliczania strat podatkowych z uwzględnieniem specyfiki instytucji kultury
- Środki trwałe w instytucjach kultury
- Czy instytucja kultury może być małym podatnikiem?
- Rozliczenie zaliczek w podatku CIT
- Ulga na złe długi
- Co z podatkiem minimalnym w instytucjach kultury?
- Ceny transferowe i dokumentacja podatkowa w instytucjach kultury
- Ulga wspierająca kulturę – nowe możliwości dla instytucji kultury
- Pozostałe zagadnienia
- Podatek u źródła (WHT)
- zasady poboru podatku
- główny przedmiot opodatkowania w przypadku instytucji kultury
- honoraria artystów
- wynagrodzenie pośredników
- wymiana kulturalna
- certyfikat rezydencji
- zasady stosowania umów o unikaniu podwójnego opodatkowania
- mechanizm „pay and refund”
- Zasady sporządzania deklaracji podatkowych CIT-8 przez instytucje kultury (przykład)
- Znaczenie przychodów i kosztów bilansowych
- Przychody zwolnione z opodatkowania
- Przychody niepodlegające opodatkowaniu
- Przychody podlegające opodatkowaniu w roku bieżącym, ujęte w księgach rachunkowych lat ubiegłych
- Dochody wolne od podatku
- Koszty nie stanowiące kosztów uzyskania przychodu
- Koszty innych lat
- Korekty przychodów i kosztów
- Kalkulacja podatku
- Zmiany w podatku CIT od roku 2024
- Zmiany w amortyzacji
- Podatek minimalny
- Pozostałe zmiany
- Odpowiedzi na przesłane pytania
Warunki
Warunkiem uczestnictwa w webinarium jest przesłanie zgłoszenia za pośrednictwem formularza na stronie www, faksem lub e-mailem. Jest to jednoznaczne z zawarciem umowy pomiędzy Państwa firmą a firmą MODUS.
Osoby, które zapiszą się na webinaria, dzień przed każdym szkoleniem otrzymają maila z linkiem do transmisji webinarium (indywidualnym kodem dostępu)..
Szkolenie należy opłacić przelewając po webinarium na podstawie otrzymanej faktury należność. Faktura zostanie przesłana mailem lub pocztą.
Rezygnacji można dokonać na 3 dni robocze przed webinarium w formie pisemnej (faksem lub e-mailem). Późniejsza rezygnacja lub jej brak zobowiązuje do pokrycia kosztów w 100%.
Organizator zastrzega sobie prawo zmiany terminu lub odwołania webinarium z przyczyn od niego niezależnych najpóźniej na 1 dzień przed terminem szkolenia.
Cena szkolenia obejmuje:
- udział w szkoleniu
- materiały szkoleniowe przesłane e-mailem
Minimalne wymagania sprzętowe: WYMAGANIA SYSTEMOWE:• Połączenie z Internetem o szybkości 1 Mb / s lub wyższej (zalecane połączenie szerokopasmowe)• Dla odbierających: głośniki, WSPIERANE PRZEGLĄDARKI:• Google Chrome w wersji 55 i nowszych• Safari 9 i nowsze (z wtyczką) 11 i nowsze (bez wtyczki)• Opera w wersji 44 i nowsze• Mozilla Firefox w wersji 50 i nowszych• Microsoft Edge, wszystkie wersje• IE wersja 11 i nowsze• Vivaldi wszystkie wersje• Wersja Yandex 16