WEBINARIUM: Bilansowe i podatkowe zamknięcie roku w instytucjach kultury – szkolenie 3-dniowe

Szkolenie 3-dniowe:

Dzień 1 - 19.12.2023 godz. 9.30 - 13.30 - Zamknięcie roku w instytucjach kultury    Zapisz się tylko na to szkolenie >>>

Dzień 2 - 4.12.2023 godz. 9.30 - 13.30  Podatek VAT w instytucjach kultury     Zapisz się tylko na to szkolenie >>>

Dzień 2 - 7.12.2023 godz. 9.30 - 14.00 Podatek CIT w instytucjach kultury   Zapisz się tylko na to szkolenie >>>

Można również zapisać się na każde szkolenie osobno.

Program szkolenia

19.12.2023 r. godz. 930– 1330

Dzień 1.  Zamknięcie roku 2023 w instytucjach kultury

  1. Wprowadzenie
  • czy wprowadzono zmiany w zasadach (polityce) rachunkowości odnośnie
    • zasad podziału i rozliczania wyniku finansowego
    • określania zasad ustalania proporcji i prewskaźnika VAT
    • aktualizacji wzoru  stosowanych „dodatkowych informacji i objaśnień” – tu noty podatkowe
    • wprowadzenie pojęcia „teren strzeżony”
    • określenia „poziomu istotności”
  1. Przygotowanie ksiąg do zamknięcia roku
  • aktualizacja zakładowej polityki rachunkowości, statutu i regulaminów organizacyjnych
  • czynności ewidencyjne prowadzone w ramach zamknięcia ksiąg rachunkowych
  • przekształcenie sald kont w pozycje bilansowe
  • procedura sporządzenia i zatwierdzania sprawozdania finansowego
  • aktualizacja systemu kontroli zarządczej
  • porządkowanie „majątku” – w tym zbywanie zbędnych składników mienia
  1. Zasady przygotowania przeprowadzenia i rozliczenia inwentaryzacji „rocznej” z uwzględnieniem specyfiki bibliotek i ośrodków kultury
  • odpowiedzialność za inwentaryzacje
  • uproszenia w formach i częstotliwości przeprowadzania inwentaryzacji
  • zasady organizacji inwentaryzacji
  • opracowanie i wdrożenie instrukcji i zarządzeń inwentaryzacyjnych
  • powołanie komisji inwentaryzacyjnej, zespołów spisowych i kontrolera spisowego
  • rola i uprawnienia biegłego rewidenta
  • dokumentacja inwentaryzacji i jej archiwizacja
  • terminy inwentaryzacji poszczególnych składników aktywów i pasywów
  1. Zasady sporządzania sprawozdania finansowego
  • wycena bilansowa aktywów i pasywów
  • zdarzenia po dniu bilansowym (zasada 12-tu faktur)
  • prezentacja uproszczeń o jakich mowa w art. 4 ust.4 UoR (min. rezygnacja z tworzenia rezerw, ustalanie poziomu istotności) 
  • korekty roczne VAT i odpisów na ZFŚS
  • wprowadzenie i dodatkowe informacje i objaśnienia do sprawozdania finansowego
  • bilans instytucji kultury
  • rachunek zysków i strat
  • zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym
  • rachunek przepływów pieniężnych
  • zatwierdzanie sprawozdania finansowego i forma jej przedkładania organizatorowi  i dla Szefa KAS
  1. Prezentacja dotacji w księgach handlowych – przykłady ewidencji bilansowej
  2. Sprawozdanie z działalności – ocena wykonania planu finansowego i rzeczowego instytucji kultury
  • plan finansowy wg wymogów prawa finansów publicznych
  1. Umowy cywilno-prawne – obowiązki płatnika w świetle najnowszych orzeczeń organów podatkowych
  • koszty uzyskania przychodów – projekt interpretacji ogólnej umowy o dzieło i KUP
  • propozycja „ozusowania” wszystkich umów cywilno-prawnych od 2023 r.
  1. Obowiązki instytucji kultury w zakresie zatwierdzania sprawozdania finansowego oraz omówienie zasad sporządzania i składania deklaracji CIT-8 i CIT 8/0
  2. Konsultacje
  • JPK a instytucje kultury
  • zasady stosowania kas fiskalnych w instytucjach kultury
  • Polski Ład
  • SLIM VAT

4.12.2023 r. godz. 930– 1330

Dzień 2. Podatek VAT w instytucjach kultury ​

1. Zmiany wprowadzone i projektowane do wprowadzenia w latach 2020 - 2024

  • SLIM VAT 3 od 1 lipca 2023 r.
    • poprawa płynności finansowej
    • szerszy zakres zwolnień z VAT
    • sprzedaż mieszana
    • mniej korekt i przyjazne rozliczanie VAT
    • prostsze fakturowanie i mniej obowiązków
  • Krajowy System e-Faktur – dobrowolny i obowiązkowy od 1 lipce 2024 r./1 stycznia 2025 r.
  • SLIM VAT i SLIM VAT 2
  • Polski Ład
  • Zmiany JPK_VAT
  • Kasy fiskalne 
  • Mechanizm split payment tzw. model podzielnej płatności
  • JPK obligatoryjne i fakultatywne
  • Nowa matryca VAT i WIS
  • Ulga na złe długi w okresie pandemii
  • Uprawnienie KAS w zakresie rejestracji podatników VAT
  • Biała lista podatników
  • Wprowadzenie elektronicznego wykazu podatników wykreślonych z rejestru podatników  
  • Brak możliwości wystawiania faktur VAT do paragonów bez numeru NIP nabywcy
  • Ulga na złe długi w okresie pandemii
  • Zasady anulowania faktur a wymogi JPK
  • Zapłata na niezgłoszony do KAS rachunek a KUP
  • Zmiany w opodatkowaniu bonów
  • Przesuniecie terminów zmian w limitach płatności

2. Zmiany podatku VAT we wcześniejszych latach a praktyka?

  • Dodanie przepisów o dodatkowych zobowiązaniach podatkowych (sankcje w VAT)
  • Dodanie przepisów określających nowe przesłanki wykreślenia podatników z rejestru VAT
  • Przedłużenie stosowania podwyższonych stawek VAT
  • Podwyższenie limitu zwolnienia podmiotowego

3. Instytucje kultury a podatek VAT

  • Instytucja kultury jako czynny podatnik VAT
  • Instytucja kultury a zwolnienie podmiotowe z VAT

4. Usługi kulturalne i ich opodatkowanie

  • Usługi kulturalne zwolnione z VAT
  • Usługi wstępu
  • Opodatkowanie VAT działalności innej niż kulturalna np. sportowej
  • Obowiązek podatkowy VAT a usługi kulturalne
  • Organizacja przedstawień artystycznych za granicą
  • Opodatkowanie usługi świadczonej dla niepodatnika/ podatnika
  • Moment powstania obowiązku podatkowego przy sprzedaży biletów
  • Bony a VAT

5. Podatek VAT a dotacje i wydatki finansowane z dotacji

  • Dotacje organizatorów a VAT
  • Dotacje inwestycyjne a prewskaźnik

6. Podatek VAT a nieodpłatne świadczenie usług

  • Sponsoring a usługi wzajemne
  • Przekazywanie nagród
  • VAT a Noc Muzeów i inne nieodpłatne aktywności instytucji kultury

7. VAT w przypadku wykorzystywania towarów i usług do działalności gospodarczej i poza taką działalnością

  • Działalność „mieszana” a VAT i proporcje
  • Działalność „mieszana” a VAT i zasady określania prewspółczynnik VAT   
  • Instytucje kultury a centra usług wspólnych i rozliczanie VAT
  • Instytucja kultury a jednolite pliki kontrolne - prezentacja praktycznych rozwiązań

8. Działalność gospodarcza Instytucji kultury

  • Wynajem pomieszczeń a opodatkowanie VAT kosztów mediów
    • Refakturowanie mediów – aspekt podatkowy i ewidencja księgowa
    • Rozliczanie refaktur dla celów VAT
    • Podstawa opodatkowania i stawka VAT
  • Problemy z „odwrotnym obciążeniem”

9. Kasy rejestrujące w Instytucjach kultury

  • Zwolnienia z obowiązku rejestracji obrotu za pośrednictwem kas fiskalnych

10. Samochody osobowe a warunki odliczania VAT od zakupu i wydatków eksploatacyjnych

11. Faktury VAT i zasady dokonywania korekt podatku naliczonego VAT

  • Całkowita zmiana danych nabywcy – faktura czy nota korygująca?
  • Korekta faktury „do zera” i wystawienie „nowej” faktury
  • Korekta danych na prośbę nabywcy
  • Skutki podatkowe wystawienia/otrzymania faktury zawierającej błędy formalne
  • Kiedy można wystawić notę korygującą?
  • Jakie są obowiązkowe elementy faktury uproszczonej?
  • Zakup paliwa jako WNT
  • VAT należny i naliczony od importu usług
  • Rozliczenie odpłatnych świadczeń dla zleceniobiorców – skutki w VAT
  • Czy instytucja kultury ma obwiązek do zwrotu podatku VAT o jaki zwiększono kwotę dotacji celowej?

12. Umowa użyczenia nieruchomości na rzecz instytucji kultury a VAT

13.  Konsultacje, pytania i odpowiedzi


7.12.2023 r. godz. 930– 1400

Dzień 3. Podatek CIT w instytucjach kultury od roku 2024 oraz rozliczenie podatku za rok 2023

  1. Podatek CIT w instytucjach kultury
  1. Specyfika instytucji kultury na gruncie podatku CIT
  2. Zastosowanie zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4  ustawy o podatku CIT w instytucjach kultury
  • zasady identyfikacji celów statutowych w zakresie kultury
  • zasady rozliczeń
  • rozbieżności interpretacyjne
  • najnowsze orzecznictwo
  1. Zwolnienia z podatku CIT mogące mieć zastosowanie w instytucjach kultury
  2. Przychody z tytułu działalności gospodarczej wyłączone ze zwolnienia
  3. Zasady rozliczeń dotacji i subwencji w instytucjach kultury
  4. Kwalifikacja podatkowa kosztów w instytucjach kultury
  • zasady identyfikacji kosztów uzyskania przychodów ze względu na specyfikę instytucji kultury
  • koszty związane z działalnością statutową a koszty uzyskania przychodu
  • koszty nie stanowiące kosztów uzyskania przychodu
  • koszty eksploatacji samochodów w podatku CIT
  • koszty reprezentacji w instytucjach kultury
  • pozostałe koszty
  1. Koszty finansowania dłużnego
  2. Pozastatutowe przychody i koszty w instytucjach kultury
  3. Zasady rozliczania strat podatkowych z uwzględnieniem specyfiki instytucji kultury
  4. Środki trwałe w instytucjach kultury
  5. Czy instytucja kultury może być małym podatnikiem?
  6. Rozliczenie zaliczek w podatku CIT
  7. Ulga na złe długi
  8. Co z podatkiem minimalnym w instytucjach kultury?
  9. Ceny transferowe i dokumentacja podatkowa w instytucjach kultury
  10. Ulga wspierająca kulturę – nowe możliwości dla instytucji kultury
  11. Pozostałe zagadnienia
  12. Podatek u źródła (WHT)
  • zasady poboru podatku
  • główny przedmiot opodatkowania w przypadku instytucji kultury
  • honoraria artystów
  • wynagrodzenie pośredników
  • wymiana kulturalna
  • certyfikat rezydencji
  • zasady stosowania umów o unikaniu podwójnego opodatkowania
  • mechanizm „pay and refund”
  1. Zasady sporządzania deklaracji podatkowych CIT-8 przez instytucje kultury (przykład)
  1. Znaczenie przychodów i kosztów bilansowych
  2. Przychody zwolnione z opodatkowania
  3. Przychody niepodlegające opodatkowaniu
  4. Przychody podlegające opodatkowaniu w roku bieżącym, ujęte w księgach rachunkowych lat ubiegłych
  5. Dochody wolne od podatku
  6. Koszty nie stanowiące kosztów uzyskania przychodu
  7. Koszty innych lat
  8. Korekty przychodów i kosztów
  9. Kalkulacja podatku
  1.  Zmiany w podatku CIT od roku 2024
  1. Zmiany w amortyzacji
  2. Podatek minimalny
  3. Pozostałe zmiany
  1.  Odpowiedzi na przesłane pytania
Zgłoś się na szkolenie

Warunki

Warunkiem uczestnictwa w webinarium jest przesłanie zgłoszenia za pośrednictwem formularza na stronie www, faksem lub e-mailem. Jest to jednoznaczne z zawarciem umowy pomiędzy Państwa firmą a firmą MODUS.

Osoby, które zapiszą się na webinaria, dzień przed każdym szkoleniem otrzymają maila z linkiem do transmisji webinarium (indywidualnym kodem dostępu)..

Szkolenie należy opłacić przelewając po webinarium na podstawie otrzymanej faktury należność.  Faktura zostanie przesłana mailem lub pocztą. 
 
Rezygnacji można dokonać na 3 dni robocze przed webinarium w formie pisemnej (faksem lub e-mailem). Późniejsza rezygnacja lub jej brak zobowiązuje do pokrycia kosztów w 100%.
Organizator zastrzega sobie prawo zmiany terminu lub odwołania webinarium z przyczyn od niego niezależnych najpóźniej na 1 dzień przed terminem szkolenia.

Cena szkolenia obejmuje:
- udział w szkoleniu
- materiały szkoleniowe przesłane e-mailem

Minimalne wymagania sprzętowe: WYMAGANIA SYSTEMOWE:• Połączenie z Internetem o szybkości 1 Mb / s lub wyższej (zalecane połączenie szerokopasmowe)•  Dla odbierających: głośniki, WSPIERANE PRZEGLĄDARKI:• Google Chrome w wersji 55 i nowszych• Safari 9 i nowsze (z wtyczką) 11 i nowsze (bez wtyczki)• Opera w wersji 44 i nowsze• Mozilla Firefox w wersji 50 i nowszych• Microsoft Edge, wszystkie wersje• IE wersja 11 i nowsze• Vivaldi wszystkie wersje• Wersja Yandex 16